1. Comerțul cu mărfuri contrafăcute reprezintă un risc socioeconomic global de lungă durată și un fenomen în creștere, care periclitează eficacitatea guvernanței publice, eficiența activităților comerciale și bunăstarea consumatorilor. El devine totodată o sursă majoră de venituri pentru grupurile infracționale organizate. De asemenea, are un impact negativ asupra creșterii economice, afectând considerabil veniturile întreprinderilor și subminând motivația acestora de a inova.

 

  1. Produsele contrafăcute și piratate sunt, de obicei, expediate cu aproape toate mijloacele de transport. În perioada analizată, din punctul de vedere al valorii, au fost predominante în mod clar mărfurile contrafăcute transportate de portcontainere. În ceea ce privește numărul de confiscări, traficul de produse contrafăcute în colete mici este în creștere, devenind o problemă semnificativă pentru asigurarea respectării legii. Coletele mici traficate de falsificatori sunt expediate utilizând fie serviciile poștale, fie serviciile de curierat rapid.

 

  1. Acest fapt creează provocări semnificative pentru autoritățile vamale și a dus la necesitatea acordării unei atenții sporite la nivel internațional, inclusiv la nivelul Organizației Mondiale a Vămilor (OMV). Informațiile disponibile în mod tradițional, cum ar fi manifestele navelor, precum și rolul de sprijin al comisionarilor vamali, lipsesc adesea din comerțul cu volume mici.

 

  1. În prezent, pentru a expedia articole mici prin poștă este necesară doar o documentație simplificată. Informațiile din documente sunt certificate de expeditor și nu sunt, de obicei, verificate, ceea ce poate duce la erori justificate, dar și la fraudă. Informațiile au fost furnizate, în mod tradițional, pe suport de hârtie și, prin urmare, nu erau disponibile în format electronic. De obicei, informațiile erau disponibile doar autorităților vamale din țările de destinație, la sosirea produsului. Deși s-au înregistrat progrese în punerea în aplicare a schimburilor de date în format electronic, mai sunt încă multe de făcut în acest sens. Se creează astfel o dilemă pentru autoritățile vamale, care trebuie să trateze importurile în regim de urgență, evaluând, în același timp, în mod   corespunzător   taxele   și   monitorizând   importurile   în   vederea   combaterii comerțului ilicit.

 

  1. Companiile  mai  mari  de  curierat  rapid  furnizează,  în  general,  servicii  la domiciliu care sunt localizate și urmărite pe cale electronică. În acest fel se culeg, de asemenea, informații suplimentare despre expeditor, produs și destinatar. Se constituie astfel o sursă de date potențial bogată care, dacă este pusă la dispoziția autorităților vamale, ar putea fi foarte utilă la evaluarea riscurilor. Furnizorii de servicii de curierat rapid și serviciile vamale colaborează din ce în ce mai mult pentru a îmbunătăți schimbul de date și de informații. Se mai pot aduce însă îmbunătățiri, pentru că trebuie soluționate problemele legate de protecția vieții private și preocupările legate de confidențialitate. Ca și în cazul tranzacțiilor poștale, informațiile furnizate de expeditor pot conține erori, informații voit distorsionate sau pot constitui fraudă.

 

  1. Analiza  din  acest  raport  recurge  la  date  de  două  feluri:  informații  despre comerțul cu mărfuri contrafăcute, care se bazează pe date vamale referitoare la confiscările de mărfuri contrafăcute, obținute de la Organizația Mondială a Vămilor, de la Direcția Generală Impozitare și Uniune Vamală a Comisiei Europene și de la Agenția Vămilor și Protecției Frontierelor din Statele Unite (US Customs and Border

 

Protection Agency – CBP). Aceste date sunt completate cu statistici disponibile din partea  Uniunii  Poștale  Universale  și  din  baza  de  date  Comext  a  Eurostat,  care ilustrează comerțul internațional cu colete mici.

 

  1. Analiza detaliată a datelor pentru perioada 2011-2013 arată că, deși produsele contrafăcute transportate în containere predomină în mod clar din punctul de vedere al valorii produselor confiscate și al numărului de articole, coletele mici sunt importante din punctul de vedere al numărului de confiscări: în aproape 63 % din confiscările vamale de produse contrafăcute și piratate sunt implicate colete mici. Dimensiunea acestor expedieri poștale sau prin curierat rapid tinde să fie foarte mică. Coletele conținând cel mult 10 articole reprezintă majoritatea pachetelor confiscate.

 

  1. În ceea ce privește modelele specifice unui anumit domeniu, sunt vizate practic toate  sectoarele  industriale  predispuse  la  contrafacere,  dar  în  diferite  grade.  De exemplu, 84 % din livrările confiscate de articole de încălțăminte contrafăcute, 77 % din echipamentele optice, fotografice și medicale false (în principal ochelari de soare) și 66 % din confiscările vamale de dispozitive din domeniul tehnologiei informației și comunicațiilor (TIC) au implicat colete poștale sau expedieri prin curierat rapid. Acest lucru este valabil și pentru mai mult de 63 % din confiscările vamale de ceasuri, articole și genți din piele și bijuterii contrafăcute.

 

  1. În ceea ce privește tiparele specifice unei anumite economii, analiza a arătat că comerțul cu colete mici este dominat de numai câteva economii de proveniență, printre care se numără China, Hong Kong (China), India, Singapore, Thailanda și Turcia. În timp ce unele din aceste economii de proveniență principale, cum ar fi China, India și Thailanda, au fost identificate ca producători potențiali de produse contrafăcute și piratate, altele, cum ar fi Hong Kong (China) și Singapore, sunt puncte principale de tranzit.

Descarca studiu